top of page

Black Friday? No way José!

Want een koopje is pas alleen maar een koopje als je het al van plan was om te gaan kopen.

En dát zijn negen van de tien keer nooit de impuls aankopen die je doet vanwege het gepush van de BFM (Black Friday Maffia)


Schreeuwende advertenties, flitsende e-mails, waar ik ook kijk schijnt er knipperende tekst met die twee woorden waar ik nu al bijna een allergische reactie van krijg: Black Friday.


Grinnekend vraag ik me tegelijkertijd af wanneer deze term ook gaat worden aangevallen door #BLM of de #KickOutZwartePiet groep. Want we kunnen niet ontkennen dat hier het woordje zwart geen bepaalde waarde heeft.


Waar zijn we met zijn allen in godsnaam in beland? Die zogenaamde Black Friday is er NIET voor jou, die is er voor de verkoper die jou je laatste euro uit je zak wilt schudden door je het gevoel te geven dat je een bloody idiot bent als je deze deal laat lopen.


En iedere broekpoepert doet vrolijk mee aan deze zelfmoordactie. Toch?

Of durf jij als ondernemer gewoon keihard te kiezen om hier niet aan mee te doen?

Iedereen weet dat enkel de grootste bedrijven hier wat winst kunnen halen, de lokale ondernemer kost dit gewoon de kop. Maarja vaak uit angst doe je toch maar mee.

Angst om overgeslagen te worden.


Maar wat sla je dan eigenlijk werkelijk over?

Is het niet gewoon beter om een dagje geen klanten te hebben dan om jezelf nog verder in de schulden te steken?

Is het niet super stoer om juist op deze dag jouw winkel gewoon te sluiten. Scheelt in ieder geval weer personeelskosten. Hang nog een mooie brief met uitleg aan de deur en wie weet zullen jouw klanten volgend jaar zich niet meer laten hypnotiseren door al die flitsende reclames van de grote jongens.


Zouden we juist niet in deze tijd, in de tijd van crisis, elkaar moeten steunen?

Elkaar. En niet de grote jongens uit bijvoorbeeld Amerika die toch al miljarden in hun zak hebben. Die grote jongens die in één dag bijna alle armoede op deze wereld zouden kunnen omzetten in gelijke kansen voor ieder mens, maar dit niet doen.


Zolang we allemaal meedoen aan deze gekmakerij, houden wij het ook in stand.

Laten we met elkaar deze vicieuze cirkel doorbreken.

Dat is de kracht van een samenleving. Samen kunnen wij verandering brengen. Verandering vanaf de grond naar de top toe. Die kracht hebben wij.


Nuchtere hollanders. Zo werden we omschreven door de rest van de wereld.

Het volk wat met zijn poten in de klei staat. Staan we daar nog steeds? Of zijn we inmiddels een slappe hap geworden en volgen we angstvallig de grote marktleiders?


Het zijn weer wat messcherpe gedachtes die ik hier deel. Waardoor ze niet door veel mensen zullen worden gelezen. Confrontatie wordt vaak vermeden.

Maar ik post het toch.


Ik deel graag met de wereld dat ik sta voor eerlijke prijzen en lokale ondernemers.

En dat ik uitbuiting van zowel de mensen die in die stinkfabrieken onze westerese materie staan te protesteren als van de lokale ondernemer NIET support.


En de grootste grap is nog dat die zogenaamde kortingen vaak helemaal geen kortingen zijn. Sterker nog, soms is het product zelfs nog tien procent duurder dan het ooit was. Beetje sjoemelen met adviesprijzen en het lijkt alsof jij 80% korting krijgt. En zo'n deal kan je natuurlijk niet laten lopen!


Zeg eens heel eerlijk. Had jij die nieuwe extravagante koffiemachine nu écht nodig?


Liefs,

Hanneke



Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page